کنترل خوب قند خون در دیابت نوع 1 با سلامت مغز ارتباط دارد

8 اکتبر 2018- محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که قند خون خود را به خوبی کنترل می کنند، می توانند خطر ابتلا به زوال عقل یا دمانس را در خود در بلند مدت کاهش دهند.
در این مطالعه که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، بیش از 3400 فرد مبتلا به دیابت نوع یک، 50 ساله و بالاتر شرکت داشتند.
برای کسانی که بیش از نیمی از خوانش های HbA1c آنها در طول دوره مطالعه بین 6 تا 8 درصد(42 تا 63 میلی مول بر مول) بود،نسبت به افرادی با خوانشهای HbA1c بالاتر، خطر ابتلا به زوال عقل 45 درصد کاهش داشت.
خطر دراز مدت دمانس برای شرکت کنندگانی که بیش از نیمی از خوانش های HbA1c آنها بالاتر از 8 تا 9 درصد( 64 تا 74 میلی مول بر مول) بود، 65 درصد افزایش داشت.این خطر در میان کسانی که بیش از نیمی از خوانشهایHbA1c آنها برابر با 9 درصد یا 75 میلی مول بر مول بود،به 79 درصد افزایش یافته بود.
یافته های این مطالعه بر اساس بررسی پرونده های سلامت شرکت کنندگان در طی شش و نیم سال شرکت در مطالعه ی کنترل دیابت و عوارض آن بود، نتایج این تحقیق نشان می دهد که کنترل خوب گلایسمیک، احتمال بروز عوارض دیابت از جمله سکته ی مغزی، بیماری قلبی، بیماری چشمی و بیماری های عروقی را کاهش می دهد.
دکتر Mary Lacy ، پژوهشگر ارشد این تحقیق، گفت: در حال حاضر، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 عمری طولانی تر از همیشه دارند. این افزایش در امید به زندگی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با پیری مانند زوال عقل، همراه است.
با در نظر گرفتن روند پیری در میان جمعیت مبتلا به دیابت نوع 1 و اهمیت عملکرد شناختی این افراد در مراقبت و کنترل دیابت خود، درک نقش کنترل گلایسمی در خطر ابتلا به دمانس به ویژه بسیار مهم است.
میانگین سن افراد در معرض ابتلا به زوال عقل 65 سال بود، در حالی که کسانی که در ابتدای مطالعه به این بیماری مبتلا بودند، سن بالاتری داشتند.
دکترLacy  اضافه کرد: واقعا مایه ی مسرت است که اهداف توصیه شده  برایHbA1c   با خطر کمتر ابتلا به زوال عقل ارتباط دارد.
در ادامه، محققان قصد دارند به بررسی دلایل ارتباط کنترل قند خون و خطر دمانس بپردازند.
این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/healthier-brain-linked-to-blood-sugar-control-in-type-1-diabetes-94474383.html